Klantbeleving verbeteren: begin bij de basis

26 maart 2021

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik klantbeleving verbeteren net zo belangrijk vind als sales, een degelijke marketingstrategie of operational excellence. De aard van het beestje, een passie voor klanten, goesting om de wereld te verbeteren, noem het zoals je wil, maar ik ben en blijf er heilig van overtuigd dat elke onderneming er baat bij heeft om aan klantbelevingsmanagement te doen.

Maar hoe begin je daar nu aan? En waar moet je precies allemaal aan werken? Tijdens de eerste maanden van Customerry kwamen steeds dezelfde vragen terug. Het zette me aan het denken, en ik kwam tot de conclusie dat, hoewel er veel over customer experience gesproken wordt, slechts weinig ondernemers écht goed begrijpen wat klantbelevingsmanagement nu echt allemaal omvat. En hoe kan je nu iets verbeteren, als je niet volledig begrijpt wat het is? Tijd dus voor een crashcourse én enkele niet te versmaden tips om zelf aan de slag te gaan.

Klantbeleving verbeteren of customer centric worden, ken jij het verschil?

Laat me starten met enkele basisbegrippen. Wat is customer experience management, wat is customer centricity (ja, er is een verschil) en wie zou daar binnen je bedrijf moeten of kunnen mee bezig zijn.

Wat is klantbeleving of customer experience?

“elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol, maar wel nog steeds mijn favoriete definitie van wat klantbeleving nu precies omvat. Ben je nieuwsgierig naar nog meer details over wat customer experience nu precies is? Dan is het vorige artikel over dit onderwerp zeker een aanrader.

Wat is customer centricity?

Een echt customer-centric bedrijf ziet zijn klanten als leidend en zet hun welzijn altijd voorop. Klanten zijn de nummer één prioriteit, altijd, overal, en bij elke beslissing. Dit betekent niet dat ze klakkeloos alles doen wat de klant vraagt, maar eerder dat ze zich bij elke beslissing afvragen wat de meerwaarde voor of de impact op de klant is. En dat het antwoord op die vraag zwaarder doorweegt dan bijvoorbeeld de impact op interne processen. Dat is dus wel degelijk iets anders dan customer experience management. Want niet elk bedrijf dat aan klantbelevingsmanagement doet, is daarom persé een customer centric bedrijf. Denk maar aan bepaalde prijsspelers in bijvoorbeeld de retail sector.

Klantbeleving verbeteren: wie zijn job is dat nu eigenlijk?

In een woord: Iedereen. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Net zoals alle andere taken in je bedrijf zorg je best dat er 1 of meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor het opstellen en uitvoeren van al je klantgerichte plannen. Dat kan afhankelijk van je grootte de zaakvoerder of een deel van je management team zijn, maar ook een marketing manager of een customer success manager. Die laatste functie zie ik trouwens ook meer en meer bij kmo’s opduiken, wat alleen maar goed nieuws is voor de klant! Tot slot nog even dit:  In grotere bedrijven beschikt men vaak over een complete CX-afdeling. Laat je hierdoor zeker niet ontmoedigen, je hebt heus geen 50-koppig team nodig om je klantbeleving te verbeteren. Integendeel, het gaat hem vooral om de juiste mensen bij de juiste stappen te betrekken, maar hierover later meer.


Je klantbeleving verbeteren, hoe begin je daar eigenlijk aan?

Even voor de duidelijkheid, er bestaat niet zoiets als dé juiste aanpak om een klantgerichte transformatie tot een goed einde te brengen. Maar er zijn wel een aantal gouden regels die voor elk project, hoe klein of groot ook, toepasbaar zijn. Als je deze doorheen je volledig traject goed voor ogen houdt, kom je al een heel eind!

Start bij de basis.

Klinkt simpel, maar blijkt het toch niet te zijn. Je wilt werk maken van je klantbeleving verbeteren. Top natuurlijk, maar wat betekent dat nu precies? Welke beleving mogen klanten bij jou verwachten? Is dat ook effectief wat jouw klanten wensen? En hoe moeten je medewerkers dit dan gaan bewerkstelligen?

Zolang je op dit soort vragen geen helder antwoord kan geven, ben je vooral bezig met het betere oplapwerk. Daar is op zich niets verkeerd mee, ware het niet dat constinentie in klantbeleving super belangrijk is. En constitentie kan je enkel uitdragen als je heel goed zelf weet hoe je klantbeleving er moet gaan uitzien. Daarom: start met de basis. Zorg voor een doordachte, onderbouwde strategie in heldere en niet mis te verstane bewoorderingen. En neen, dat hoeft heus geen werk van maanden te zijn. Maar zonder strategische keuzes en een duidelijke identiteit (= wie willen we zijn voor onze klant) zal je al snel merken dat je inspanningen niet volledig het gewenste effect hebben.

Vertrek vanuit de klant.

Maar dan écht vanuit de klant. En liever nog vanuit mensen in het algemeen. Wat ik daarmee bedoel? Als je de klant centraal wil zetten in je onderneming, dan zal je toch echt regelmatig met die klanten moeten praten. Leer hen kennen, vraag wat hen bezig houdt, welke noden ze hebben, welke uitdagingen ze proberen op te lossen. Maw. toon oprechte interesse voor je klanten. Maar ook voor je medewerkers, zij staan immers vaak dagelijks in contact met je klanten. Wedden dat ze je tijdens 1 gesprek al meteen enkele concrete verbeterpunten kunnen aanbrengen?

Wees dus nieuwsgierig en luister met een open mindset naar de verhalen die boven komen. En bedenk in ieder geval het volgende: klantbeleving verbeteren zonder ooit met een klant gesproken te hebben is onmogelijk. Als je plannen worden opgesteld in een vergaderruimte en vooral vertrekken vanuit ‘wij denken dat de klant X’ of “wij weten dat de klant Z wil”, dan ben je vermoedelijk met de beste bedoelingen gestart, maar dan heb je toch vooral aan je eigen efficiëntie en interne processen gewerkt.

Betrek de juiste mensen.

Ik schreef het al eerder, je klantbeleving verbeteren op je eentje vanuit je kantoor werkt gewoonweg niet. Zorg er dus voor dat je de juiste mensen betrekt, bij voorkeur van bij het prille begin. Wie zijn dat, de juiste mensen? Dat hangt af van je organisatie. Maar in ieder geval een diverse mix van mensen die in nauw contact staan met je klanten en backoffice of interne medewerkers.

Een concreet voorbeeldje. Voor een middengrote garage zag dat team er als volgt uit: Zaakvoeder, medewerker atelier, sales verantwoordelijke, magazijnier en administratief verantwoordelijke. Vul aan met… de klant uiteraard. Dat betekent niet dat je klant bij elke brainstorm moet aanwezig zijn, maar wel dat je over voldoende relevante klanten feedback moet beschikken tijdens je sessies.  Oh, en vergeet je externe partners zoals IT of marketing niet te betrekken waar nodig. Je wil immers geen geweldig plan bedenken om dan tot de conclusie te komen dat je huidige systemen hier niet mee om kunnen.


Tot slot: hoe weet je waar je mee moet beginnen?

Door opnieuw te starten bij de basis en dus eerst en vooral na te gaan waar je vandaag al staat. Want net zoals je niet kan werken aan iets dat je niet begrijpt, kan je ook niet verbeteren zonder te weten wat je huidige stand van zaken is. Dus, je allereerste stap is onderzoeken hoe klantgericht je onderneming vandaag al is. Eerst analyseren wat je allemaal al hebt zorgt er trouwens voor dat je klantbeleving verbeteren nadien een stuk efficiënter verloopt.

Hoe klantgericht is jouw bedrijf vandaag al?

Let’s find out! In minder dan 10 minuten vul je de Customerry zelftest in, waarna je binnen enkele werkdagen een persoonlijke analyse in je mailbox mag verwachten.

1 februari 2024

7 concrete, meteen toepasbare tips rond klantgericht communiceren

Goed communiceren. We verwachten van iedere werknemer dat ze het kunnen. Alleen, wie leert het ons eigenlijk? En wat leer je dan precies? Juist ja... Wij delen 7 tips waarmee klantgericht communiceren nét dat tikkeltje eenvoudiger wordt.

24 september 2023

Samen voor de klant, ook met meerdere teams. Hoe doe je dat?

samen voor de klant, lukt dat goed in jouw team? En wist je dat er buiten je collega's nog factoren invloed hebben op je klantbeleving? Zelfs als solopreneur ja! Customerry verklaart en deelt praktische tips voor een betere samenwerking naar de klant.

15 september 2023

Klantgericht werken in de zorg, waarop wil je zeker letten?

Klantgericht werken in de zorg?! Maar, wij hebben toch geen klanten? Toch wel... Customerry deelt de ins en outs van klantbeleving in de zorg en meteen ook 7 aandachtspunten voor jouw organisatie

27 juni 2023

Waarom klantgerichte communicatie dé softskill van vandaag en morgen is?

Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte communicatie toepast in jouw bedrijf en wat de voordelen zijn? De customerry tips zetten je op weg!

27 juni 2023

Hoe werkt een customer experience project bij Customerry?

27 juni 2023

Customer experience uitdagingen: overal anders of toch niet?

2 februari 2023

Customer experience budget nodig? Zo overtuig je je management!

Zonder customer experience budget kom je nergens. Ik herhaal: zonder customer experience budget kom je nergens. Toch niet als je structureel aan klanbelevingsmanagement wil doen. Niet fijn om te lezen misschien, maar wel een broodnodige reality check. Denk je nu...

6 december 2022

Customer experience trends? Weg ermee!

Straffe woorden van iemand die hele dagen over klantbeleving spreekt en schrijft. En toch meen ik het, ik geloof niet zo in die customer experience trends die elk jaar opnieuw door allerlei trendwatchers worden neergepend... Lees hier waarom!

4 mei 2022

Customer delight, het nieuwe customer experience?

Customer delight management, want ”gewoon” klantgericht zijn is niet voldoende. Ik viel – letterlijk - bijna van mijn stoel toen ik bovenstaande uitspraak hoorde vorige week. Alle gekheid op een stokje, mijn gesprekspartner was er rotsvast van overtuigd dat klantgerichtheid...

4 november 2021

Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld

Ik startte Customerry omdat ik wil meewerken aan een betere wereld. Een wereld met meer begrip. Een wereld met meer verdraagzaamheid. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Van waar komt mijn geloof in klantgerichtheid? Vanwaar die...

9 november 2021

6 tips voor een uitmuntende klantbelofte.

Wat is jullie klantbelofte? Ik stel de vraag in élk gesprek met (potentiële) klanten. Het antwoord moet men mij nog te vaak schuldig blijven. Ofwel dreunen we een missietekst op die verouderd is of waarvan men zelf niet goed weet...

19 maart 2021

Bedrijfswaarden: onmisbaar kompas in woelige en minder woelige tijden

Wat is de missie, wat is de visie en wat zijn jullie bedrijfswaarden? Het is een steeds terugkerende vraag bij elk intakegesprek, elk prospectie gesprek of bij de start van een nieuw project. Het antwoord? ...moment, ik zoek het even...

12 maart 2021

Customer journey (mapping): nuttige tool of compleet overbodig?

Onze favoriete workshop? Journey mapping! In kaart brengen wat de klant effectief meemaakt tijdens zijn of haar traject met een organisatie, het is vaak een eye-opener voor vele bedrijven. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat brengt het je op, hoe begin je er aan en waar moet je op letten?

22 februari 2021

De klant centraal of de medewerker centraal?

Wat kies jij: eerst de klant centraal of eerst de medewerker centraal? Het is een vraag die ik de laatste maanden heel vaak te horen krijg. Onder meer de war on talent die voor krapte op de arbeidsmarkt zorgt, maakt...

28 januari 2021

Klanttevredenheid verbeteren? 3 customer experience trends om rekening mee te houden.

Klanttevredenheid verbeteren is geen rocket science. Voor wie nu denkt, dat is makkelijk gezegd als je expert bent in klanttevredenheid: ik beloof je dat je géén enkele voorkennis nodig hebt om een goede start te maken. Alles begint immers met...

12 december 2020

Hoe klantgericht is je bedrijf nu en wat brengt de toekomst?

Een eenvoudige vraag, geen simpel antwoord Hoe klantgericht je bedrijf écht werkt, kan je niet in 1-2-3 berekenen. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die de globale klantgerichtheid van je onderneming en de bijhorende klanttevredenheid bepalen. Natuurlijk kan je het...

1 november 2020

Klantbeleving ABC: customer experience vakterminologie in mensentaal.

Klantbeleving optimaliseren: begrijp waarover je (mee)praat Persoonlijk heb ik een grondige hekel aan het overmatig gebruik van vaktermen. Heel wat bedrijven slagen er maar niet in om duidelijke, en voor iedereen begrijpbare taal te hanteren. En ook ik maak diezelfde...

25 september 2020

Klanttevredenheid meten? 3 praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan!

Waarom je klantentevredenheid meten belangrijk is Wanneer je als bedrijf klantgericht wil werken, en dus maximaal wil inspelen op de noden van je klanten is de eerste stap te weten komen hoe tevreden je klanten vandaag zijn. En dan hebben...

1 augustus 2020

Customer experience, wat is dat nu eigenlijk?

De definitie van customer experience of klantbeleving luidt als volgt: “elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol dus, maar wél...

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x