Bedrijfswaarden: onmisbaar kompas in woelige en minder woelige tijden

19 maart 2021

Wat is de missie, wat is de visie en wat zijn jullie bedrijfswaarden? Het is een steeds terugkerende vraag bij elk intakegesprek, elk prospectie gesprek of bij de start van een nieuw project. Het antwoord?

...moment, ik zoek het even op in onze presentatie...
...oei, daar hebben we al lang niet meer over nagedacht...
… stilte…

Herkenbaar? Nochtans ben ik ervan overtuigd dat elk bedrijf zijn eigen waarden zou moeten hebben, van buiten kennen én effectief naleven. Hoe wil je anders dat klanten zich kunnen vereenzelvigen en verbonden voelen met jouw identiteit? Omdat ik merk dat er nog steeds heel wat verwarring bestaat over wat nu precies bedrijfswaarden zijn, en waarom je er überhaupt zou moeten mee bezig zijn, besloot ik er een artikel over neer te pennen.

What's in a name: bedrijfswaarden uitgelegd in mensentaal.

Bedrijfswaarden, brand promises, love brands, core values, klantbeloftes,… de vaktermen vliegen je rond de oren. Maar wat betekent dat nu precies allemaal en hoe pas je het toe in je eigen onderneming? Welkom bij het bedrijfswaarden ABC!

Wat zijn bedrijfswaarden?

Bedrijfswaarden, kernwaarden of core values betekenen (in een bedrijfscontext) allemaal hetzelfde. Even in heel simpele woorden uitgelegd:  bedrijfswaarden vormen de identiteit van je onderneming. Ze bieden een antwoord op vragen zoals:

  • waarvoor staan we?
  • waar geloven we in?
  • wie willen we als bedrijf zijn?

Je waarden vormen tevens een soort van ethisch en moreel kompas voor alles wat je onderneemt. Zo lees ik regelmatig “wij zijn (extreem) customer centric” als waarde. Dat betekent dat die bedrijven bij alles wat ze doen, beslissen, ontwikkelen,… de klant als centraal vertrekpunt nemen. Of dat effectief zo is, is voer voor een ander artikel.

Wat is een brand promise of merkbelofte?

Een brand promise of merkbelofte is wat je als bedrijf aan de buitenwereld belooft te doen. Eén van de meest bekende voorbeelden in de Benelux is die van Coolblue: ‘alles voor een glimlach’. Simpel, uitvoerbaar én voor iedereen duidelijk.  Tips voor het opstellen van je eigen brand promise kan je onder meer terugvinden in het artikel over Customer Experience vaktermen.

Wat is een love brand?

Een love brand is een merk dat bij mensen een positief gevoel of emotie oproept. Bij love brands ben je als klant zo enthousiast over het product of de dienst dat je er zonder aansporing en met plezier content over deelt. Het zijn inspirerende merken waar mensen echt van houden. Bekende voorbeelden zijn onder meer Apple en Disney.


Bedrijfswaarden: noodzakelijk goed of toch wat overroepen?

Goed nieuws! Je hebt meer dan waarschijnlijk al bedrijfswaarden.

Een bedrijf wordt immers geleid door mensen, en wij mensen hebben allemaal waarden die we belangrijk vinden. Voor de ene is dat respect, voor de andere is dat daadkracht en voor nog een andere is dat bijvoorbeeld ecologie. Het komt er dus vooral op aan om, van al die persoonlijke waarden, diegene te kiezen die je als bedrijf wil uitdragen en deze kristalhelder te verwoorden. Voor ik een aantal praktische tips deel om hiermee aan de slag te gaan leg ik je echter graag uit wat nu precies de voordelen zijn van duidelijke kernwaarden.


De voordelen van duidelijke bedrijfswaarden.

Er zijn tal van redenen om duidelijke kernwaarden op te stellen, maar om het in dit artikel relatief eenvoudig te houden deel ik de belangrijkste voordelen hieronder op per stakeholder.

Duidelijke waarden zorgen voor een betere klantenbinding.

Mensen doen graag zaken met mensen. Een doodgeverfde stelling ondertussen, maar niet zonder reden. Ook als bedrijf heb je een identiteit compleet met waarden en normen waar je voor staat. Door deze duidelijk en transparant te delen met de wereld kunnen klanten/prospecten voldoende aanvoelen of ze bij jouw identiteit passen en zul je enerzijds meer klanten aantrekken die passen bij jouw bedrijfswaarden. Net omdat ze intrinsiek al dezelfde waarden delen, kan je er van op aan dat je trouwere klanten krijgt die met plezier over hun ervaringen bij jullie zullen vertellen. Anderzijds gaan klanten die er een totaal ander waardenpalet op nahouden ook minder snel met jullie zaken doen. Dat lijkt misschien op korte termijn niet interessant, maar dat is het wel. Op lange termijn merk je immers dat deze net de relaties zijn waarmee het steeds moeilijk of fout loopt, en dat jullie elkaar toch nooit helemaal gaan begrijpen. Veel verloren energie voor niets dus.

Duidelijke bedrijfswaarden zorgen (mee) voor tevreden en meer betrokken medewerkers.

Idealiter zijn je core values zo inspirerend dat je medewerkers met plezier en enthousiasme elke ochtend uit bed springen om samen met jullie allemaal bij te dragen aan het grotere geheel. Verschillende studies hebben reeds aangetoond dat bedrijven met een duidelijke ‘why’ en uitgewerkte core values kunnen rekenen op betrokken en loyale medewerkers. Los daarvan hoeft het al lang geen betoog meer dan we allemaal op zoek zijn naar zingeving. Zorg er dus voor dat je medewerkers, je teams begrijpen waarom ze hun werk uitoefenen en hoe ze hiermee bijdragen aan een betere wereld, toekomst,… Dat klinkt misschien fluffy, maar heeft een énorme impact op de motivatie van mensen.

Duidelijke bedrijfswaarden maken (moeilijke) beslissingen een stuk eenvoudiger.

Ik schreef het al eerder, goede core values fungeren als kompas in al dan niet woelige tijden. Net omdat je je waarden heel erg duidelijk hebt, kan je elke beslissing die je neemt zeer snel aftoetsen. Past ze niet bij de identiteit van je onderneming? Dan weet je eigenlijk al welke keuze je moet maken. Zeker in tijden van crisis merk je dat we allemaal nood hebben aan een kompas waarop we kunnen vertrouwen. 


Help! Hoe stel ik mijn bedrijfswaarden op?

Vrij simpel eigenlijk. Probeer te achterhalen waar jij en je medewerkers samen voor staan. Wat is nu echt, echt, echt belangrijk voor jullie?

Een gouden tip: doe dit niet alleen! Ga in gesprek met medewerkers en misschien zelfs met andere stakeholders om er achter te komen. Vervolgens kan je een kernwaardenoefening doen. Zo kan je bijvoorbeeld iedereen in je team 3 waarden laten noteren die voor hen jouw bedrijf weerspiegelen. Vind je dat moeilijk, dan kan je ook vertrekken vanuit een lijst met kernwaarden.

Nadien verzamel je alle informatie en ga je de ene waarde met de andere afwegen. Is klantgerichtheid belangrijker dan ecologie bijvoorbeeld, enzoverder, tot je slechts enkele (kern) waarden overhebt. Rocket science? Absoluut niet, al kan een helpende en modererende hand tijdens dit soort oefeningen zeker wel een nuttige factor zijn.

 

Help 2.0! Hoe zorg ik dat mijn bedrijfswaarden effectief doorleefd worden?

Hoera! Jullie hebben enkele belangrijke waarden vastgelegd waar je met zijn allen kan en wil achter staan. Maar wat nu? Hoe zorg je er nu voor dat je volledige team die waarden niet alleen kent, maar ook begrijpt en vooral effectief uitdraagt?

Hier bestaan een scala aan tools, workshops en allerlei andere zaken voor waar Customerry je met heel veel enthousiasme ondersteunt. Om je reeds zelf op weg te zetten deel ik hieronder los van enige tool of aanpak mijn absolute must-do’s:

Lead by example!

Bedrijfsleiders: voor jullie ligt in dit traject een absolute voorbeeldrol weggelegd. Je medewerkers zullen waarden veel sneller begrijpen en adopteren als jij elke keer opnieuw het goede voorbeeld geeft. Ecologie als waarde? Drink dan zelf ook geen water uit plastic flessen. Klanten centraal? Zorg er dan voor dat je bij elke beslissing effectief vertrekt vanuit de klant.

Maak het tastbaar!

Helaas, je bedrijfswaarden ophangen op een poster in je bedrijfskeuken is niet voldoende. Om waarden echt doorleefd te krijgen zal je er effectief mee aan de slag moeten. Denk: workshops, games, challenges en nog zoveel meer. Hoe precies? Dat hangt onder meer af van je huidige cultuur en bedrijfsgrootte.

Herhalen, herhalen en oh ja, herhalen!

Waarden, en zeker nieuwe waarden gaan niet vanzelf bij iedereen meteen aanslaan. Daarom zorg je best voor voldoende herhaling doorheen je volledige bedrijf. Dat kan gaan van het herhalen van jullie waarden tijdens elke meeting tot ludieke posters aangepast per departement. Make it fun, make it stick, make it real en je zal merken dat je op een korte tijd veel meer impact bereikt.


Core values: 2 inspirerende voorbeelden.

Heel wat bedrijven beschikken vandaag al over uitgewerkte values, maar hét voorbeeld is en blijft toch Zappos wat mij betreft. Je kan hun waarden uitgebreid terugvinden op de website, maar lees zeker ook eens het boek “the power of WOW”, waarin ze medewerkers aan het woord laten die telkens vanuit de praktijk vertellen hoe ze die waarden nu effectief toepassen.

Denk je nu, dat is alleen weggelegd voor grote multinationals? Nee hoor! Mag ik je voorstellen aan SELF? Self is een Belgisch skin care bedrijf met een duidelijke missie én duidelijke bedrijfswaarden. Die vind je trouwens in elk pakketje terug op een origineel kaartje, van herhaling gesproken. Meer weten over SELF en founding lady Isabelle Ulenaers? Check dan zeker eens het Customerry Youtube kanaal.


Tot slot: De Customerry bedrijfswaarden.

Zelf vond ik het ook best een uitdagende oefening, kernwaarden opstellen voor mijn eigen onderneming. En dan vooral het beperken van die waarden, je kan immers niet alles even belangrijk vinden. Wat ik er uiteindelijk van gemaakt heb kan je hieronder terugvinden:

No-nonsense - Mensentaal – Discretie - Fun!

Nu is het aan jou!

Heeft dit artikel je geïnspireerd om je eigen bedrijfswaarden op te stellen of eens wat nader te bekijken? Super, ik ben nu al nieuwsgierig naar het resultaat. Heb je graag een sparring partner of ben je benieuwd naar onze trukendoos om je waarden echt tot leven te laten komen?

1 februari 2024

7 concrete, meteen toepasbare tips rond klantgericht communiceren

Goed communiceren. We verwachten van iedere werknemer dat ze het kunnen. Alleen, wie leert het ons eigenlijk? En wat leer je dan precies? Juist ja... Wij delen 7 tips waarmee klantgericht communiceren nét dat tikkeltje eenvoudiger wordt.

24 september 2023

Samen voor de klant, ook met meerdere teams. Hoe doe je dat?

samen voor de klant, lukt dat goed in jouw team? En wist je dat er buiten je collega's nog factoren invloed hebben op je klantbeleving? Zelfs als solopreneur ja! Customerry verklaart en deelt praktische tips voor een betere samenwerking naar de klant.

15 september 2023

Klantgericht werken in de zorg, waarop wil je zeker letten?

Klantgericht werken in de zorg?! Maar, wij hebben toch geen klanten? Toch wel... Customerry deelt de ins en outs van klantbeleving in de zorg en meteen ook 7 aandachtspunten voor jouw organisatie

27 juni 2023

Waarom klantgerichte communicatie dé softskill van vandaag en morgen is?

Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte communicatie toepast in jouw bedrijf en wat de voordelen zijn? De customerry tips zetten je op weg!

27 juni 2023

Hoe werkt een customer experience project bij Customerry?

27 juni 2023

Customer experience uitdagingen: overal anders of toch niet?

2 februari 2023

Customer experience budget nodig? Zo overtuig je je management!

Zonder customer experience budget kom je nergens. Ik herhaal: zonder customer experience budget kom je nergens. Toch niet als je structureel aan klanbelevingsmanagement wil doen. Niet fijn om te lezen misschien, maar wel een broodnodige reality check. Denk je nu...

6 december 2022

Customer experience trends? Weg ermee!

Straffe woorden van iemand die hele dagen over klantbeleving spreekt en schrijft. En toch meen ik het, ik geloof niet zo in die customer experience trends die elk jaar opnieuw door allerlei trendwatchers worden neergepend... Lees hier waarom!

4 mei 2022

Customer delight, het nieuwe customer experience?

Customer delight management, want ”gewoon” klantgericht zijn is niet voldoende. Ik viel – letterlijk - bijna van mijn stoel toen ik bovenstaande uitspraak hoorde vorige week. Alle gekheid op een stokje, mijn gesprekspartner was er rotsvast van overtuigd dat klantgerichtheid...

4 november 2021

Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld

Ik startte Customerry omdat ik wil meewerken aan een betere wereld. Een wereld met meer begrip. Een wereld met meer verdraagzaamheid. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Van waar komt mijn geloof in klantgerichtheid? Vanwaar die...

9 november 2021

6 tips voor een uitmuntende klantbelofte.

Wat is jullie klantbelofte? Ik stel de vraag in élk gesprek met (potentiële) klanten. Het antwoord moet men mij nog te vaak schuldig blijven. Ofwel dreunen we een missietekst op die verouderd is of waarvan men zelf niet goed weet...

26 maart 2021

Klantbeleving verbeteren: begin bij de basis

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik klantbeleving verbeteren net zo belangrijk vind als sales, een degelijke marketingstrategie of operational excellence. De aard van het beestje, een passie voor klanten, goesting om de wereld te verbeteren, noem het zoals...

12 maart 2021

Customer journey (mapping): nuttige tool of compleet overbodig?

Onze favoriete workshop? Journey mapping! In kaart brengen wat de klant effectief meemaakt tijdens zijn of haar traject met een organisatie, het is vaak een eye-opener voor vele bedrijven. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat brengt het je op, hoe begin je er aan en waar moet je op letten?

22 februari 2021

De klant centraal of de medewerker centraal?

Wat kies jij: eerst de klant centraal of eerst de medewerker centraal? Het is een vraag die ik de laatste maanden heel vaak te horen krijg. Onder meer de war on talent die voor krapte op de arbeidsmarkt zorgt, maakt...

28 januari 2021

Klanttevredenheid verbeteren? 3 customer experience trends om rekening mee te houden.

Klanttevredenheid verbeteren is geen rocket science. Voor wie nu denkt, dat is makkelijk gezegd als je expert bent in klanttevredenheid: ik beloof je dat je géén enkele voorkennis nodig hebt om een goede start te maken. Alles begint immers met...

12 december 2020

Hoe klantgericht is je bedrijf nu en wat brengt de toekomst?

Een eenvoudige vraag, geen simpel antwoord Hoe klantgericht je bedrijf écht werkt, kan je niet in 1-2-3 berekenen. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die de globale klantgerichtheid van je onderneming en de bijhorende klanttevredenheid bepalen. Natuurlijk kan je het...

1 november 2020

Klantbeleving ABC: customer experience vakterminologie in mensentaal.

Klantbeleving optimaliseren: begrijp waarover je (mee)praat Persoonlijk heb ik een grondige hekel aan het overmatig gebruik van vaktermen. Heel wat bedrijven slagen er maar niet in om duidelijke, en voor iedereen begrijpbare taal te hanteren. En ook ik maak diezelfde...

25 september 2020

Klanttevredenheid meten? 3 praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan!

Waarom je klantentevredenheid meten belangrijk is Wanneer je als bedrijf klantgericht wil werken, en dus maximaal wil inspelen op de noden van je klanten is de eerste stap te weten komen hoe tevreden je klanten vandaag zijn. En dan hebben...

1 augustus 2020

Customer experience, wat is dat nu eigenlijk?

De definitie van customer experience of klantbeleving luidt als volgt: “elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol dus, maar wél...

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x