De klant centraal of de medewerker centraal?

22 februari 2021

Wat kies jij: eerst de klant centraal of eerst de medewerker centraal?

Het is een vraag die ik de laatste maanden heel vaak te horen krijg. Onder meer de war on talent die voor krapte op de arbeidsmarkt zorgt, maakt dat we de klant centraal steeds meer horen vervangen worden door ‘de medewerker centraal’. Kijk je naar de visie van enkele grote ondernemers, dan zie je ook steeds duidelijker 2 kampen. Kamp klant en kamp medewerker. (sorry Tom, geen kamp Waes hier)

Clients do not come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.

Dixit Richard Branson, die dus beweert dat je ten allen tijd je medewerkers eerst moet plaatsen en op die manier quasi vanzelf tot een klantgerichte organisatie transformeert. Een mooi Belgisch voorbeeld van deze overtuiging is Het Poetsbureau van ondernemer Jo Mellemans. Bij dit bedrijf refereren ze naar medewerkers als zijnde hun sterren en zetten ze volop in op medewerkersbeleving.

You’ve got to start with the customer experience and work your way back from there.

Dit zei Steve Jobs al ergens in de jaren ’90. Een ander voorbeeld van klant eerst is onder meer Coolblue. Deze bedrijven gaan er eerder van uit dat wanneer je een geweldige klantbeleving neer zet, je medewerkers automatisch mee delighted worden en je dus meteen ook aan je employee experience werkt.

Maar wat is nu de ultieme waarheid? Voor ik jullie probeer te overtuigen van mijn visie leg ik graag even uit wat die employee experience nu precies is.

De medewerker centraal? Leve employee experience management!

Laat ons beginnen bij het begin, de definitie. Employee experience of medewerkersbeleving is de optelsom van alle ervaringen en emoties die een medewerker opdoet in een organisatie, gedurende de volledige employee journey en over alle kanalen heen.

Een hele mond vol denk je nu? Laat me toe bovenstaande even te verduidelijken met wat voorbeelden:

  • Een sollicitant komt voor de eerste keer binnen in je bedrijf. Hoe loopt de begroeting? Hoe ga je het gesprek aan? Geef je meteen ook een rondleiding? Moet die persoon lang wachten? Al die zaken hebben een impact op hoe de sollicitant je bedrijf ziet, en blijven nog lang na een eventuele in dienst name bij.
  • Je onboarding proces. Krijgen je nieuwe medewerkers extra ondersteuning? Zorg je ervoor dat ze snel integreren of geloof je eerder in de ‘gooi ze maar in het water, ze leren wel zwemmen of verzuipen’ aanpak?
  • Hoe is de sfeer tussen teams en afdelingen onderling. Is er ruimte tot ad hoc samenwerkingen over alle geledingen binnen je bedrijf? Of hanteer je eerder een hiërargisch model?
  • Op een bepaald moment stopt de samenwerking. Hoe ga je hiermee om? wat is de laatste indruk die je ex-collega van je bedrijf meeneemt?
  • Maar ook: wie zijn je rekruteringpartners en hoe gaan zij om met kandidaten? Sluit dat aan bij jullie missie, visie en waarden?

Al deze zaken (en nog veel meer) bepalen hoe een medewerker je bedrijf ervaart. Je begrijpt ondertussen al dat, net zoals bij klantbeleving of customer experience management, je dit maar beter niet aan het toeval overlaat. Maar dat is alweer voer voor een ander artikel. De vraag die we vandaag proberen te beantwoorden is vooral of je met een doorgedreven EX-aanpak ook de klant centraal stelt in je organisatie? Ik vertel jullie alvast hoe ik er over denk.

De klant centraal krijgt altijd voorrang.

Voor mij komt de klant altijd eerst. En neen, dat heeft niets te maken met het feit dat ik van bovenstaande stelling mijn beroep heb gemaakt. Het is eerder het gevolg van een gezonde boerenverstand redenering. Want wat maakt het bestaansrecht van een organisatie? Juist ja, je klanten. Zonder je klanten is er eenvoudig weg geen bedrijf meer, en dus ook geen medewerkers.

Maar er is nog een tweede reden om eerst en altijd de klant centraal te zetten. En die ligt wél aan de basis van mijn professionele activiteiten. We zagen al eerder dat een organisatie zonder klanten niet levensvatbaar is. Maar het ultieme doel is uiteraard super tevreden klanten, die als ambassadeur voor je bedrijf fungeren en op die manier andere klanten naar je toe sturen. Dat kan je enkel bewerkstelligen als je goed weet wie je bent als bedrijf, en wat je voor je klanten oplost. Exact waar customer experience management om draait. Bovendien hebben klantgerichte ambities, indien ze goed worden uitgewerkt OOK een positief effect op je medewerkers. Ook hier ligt een eenvoudige waarheid aan de basis: elk mens wordt oprecht blij wanneer hij of zij een ander kan blij maken.

Wil dat nu zeggen dat je dan geen aandacht moet hebben voor je medewerkerbeleving? Uiteraard niet. Mag ik je daarom even meenemen in mijn droomscenario rond zowel de medewerker als de klant centraal?

De Customerry visie: we zijn allemaal mensen

Zowel CX als EX gaat over mensen. Voor mij is het dus nooit een keuze tussen het één of het ander. Wanneer ik spreek over mijn droom van de ultieme organisatie, dan mag je je daar volgende kenmerken bij voorstellen:

  • De klant centraal. Niet op een ‘window-dressing’ manier maar echt alles wat je doet, doen vanuit oprechte liefde voor je klant en om zijn wereld een stukje beter, mooier, makkelijker te maken. Een oneindige interesse in die klant en zijn doelen, leefwereld en denkpatronen. Klanten die als gevolg daarvan zich welkom en zelfs ‘thuis’ voelen bij je bedrijf en je uit zichzelf aanbevelen aan anderen.
  • Als direct gevolg daarvan: gelukkige medewerkers die niet vanuit processen en strikte procedures denken, maar mens mogen zijn. Dat betekent onder meer dat er aandacht is voor (werk)geluk, het ontplooien van talenten, en initiatief. Medewerkers die vanuit hun eigen kunnen en talenten actief meedenken over je organisatie en ook gestimuleerd worden om te testen, te spelen, te proberen en bij te leren. Daar hoort voor mij ook de ruimte krijgen om fouten te maken bij.
  • Duidelijke core values die als leidraad dienen om bovenstaande te realiseren. Wie ben je als organisatie? Waar sta je voor? Wat wil je in de wereld zetten? Concrete waarden dus waaraan je nieuwe ideeën kan aftoetsen om vervolgens te bepalen of ze wel effectief bij jullie bedrijf passen.  Het is ondertussen al een klassieker, maar als je hierover inspiratie zoekt blijft Zappos nog steeds hét voorbeeld. Je kan hun waarden online terugvinden en in hun laatste boek ‘The power of WOW’ gaan ze specifiek in op hoe ze dat in elk minuscuul detail van hun bedrijfsvoering doortrekken.

Klant centraal: enkele praktische tips om af te sluiten.

Als je na het lezen van dit artikel denkt dat je slecht bezig bent want dat jullie vandaag geen van deze zaken al perfect op orde hebben, dan wil ik je op 2 manieren geruststellen.

  1. Je bent niet alleen. Zowel CX als EX zijn jonge métiers, die nog elke dag aan belang winnen. Er zijn dus slechts een minderheid aan bedrijven die hier al volwassen mee omgaan en echt resultaten boeken. Laat je dus niet ontmoedigen door die misschien wel grote bergbeklimming waar je voor staat.
  2. Het is geen rocket science en je kan er vandaag mee starten. Het enige wat je écht nodig hebt, is het lef om je bedrijf eens vanuit de buitenkant te bekijken, en vervolgens met nieuwsgierigheid en een open mindset na te gaan wat je kan optimaliseren.

De tip die ik daarom het allerliefste geef, is ook meteen een van mijn favoriete quotes van Simon Sinek. (wiens leesvoer trouwens alleen maar aan te raden is om je waarden helder te krijgen)

Dream big

Start small

but most of all… Start!

De klant centraal zetten is geen sprint noch een marathon, maar een constant proces. Daarom: start klein. Ga vandaag al eens kijken wat je op sociale media terug kan vinden over je bedrijf bijvoorbeeld. Of bel eens klant op, gewoon, zomaar, om eens te luisteren wat er leeft. Heb je meerdere vestigingen? Spring dan een binnen op een afdeling die je weinig bezoekt, en vraag eens naar de meest gehoorde klacht of frustratie. Of vul in minder dan 5 minuten de Customerry zelftest in, en weet binnen de 2 dagen hoe klantgericht je onderneming vandaag al is. Succes!

Zetten we samen de klant centraal in jouw onderneming?

Great! Ik kijk er nu al naar uit om je te ondersteunen met inspiratie, denk – en doe-oefeningen en heel wat praktische tips en tricks. Maar zullen we eerst even kennismaken?

1 februari 2024

7 concrete, meteen toepasbare tips rond klantgericht communiceren

Goed communiceren. We verwachten van iedere werknemer dat ze het kunnen. Alleen, wie leert het ons eigenlijk? En wat leer je dan precies? Juist ja... Wij delen 7 tips waarmee klantgericht communiceren nét dat tikkeltje eenvoudiger wordt.

24 september 2023

Samen voor de klant, ook met meerdere teams. Hoe doe je dat?

samen voor de klant, lukt dat goed in jouw team? En wist je dat er buiten je collega's nog factoren invloed hebben op je klantbeleving? Zelfs als solopreneur ja! Customerry verklaart en deelt praktische tips voor een betere samenwerking naar de klant.

15 september 2023

Klantgericht werken in de zorg, waarop wil je zeker letten?

Klantgericht werken in de zorg?! Maar, wij hebben toch geen klanten? Toch wel... Customerry deelt de ins en outs van klantbeleving in de zorg en meteen ook 7 aandachtspunten voor jouw organisatie

27 juni 2023

Waarom klantgerichte communicatie dé softskill van vandaag en morgen is?

Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte communicatie toepast in jouw bedrijf en wat de voordelen zijn? De customerry tips zetten je op weg!

27 juni 2023

Hoe werkt een customer experience project bij Customerry?

27 juni 2023

Customer experience uitdagingen: overal anders of toch niet?

2 februari 2023

Customer experience budget nodig? Zo overtuig je je management!

Zonder customer experience budget kom je nergens. Ik herhaal: zonder customer experience budget kom je nergens. Toch niet als je structureel aan klanbelevingsmanagement wil doen. Niet fijn om te lezen misschien, maar wel een broodnodige reality check. Denk je nu...

6 december 2022

Customer experience trends? Weg ermee!

Straffe woorden van iemand die hele dagen over klantbeleving spreekt en schrijft. En toch meen ik het, ik geloof niet zo in die customer experience trends die elk jaar opnieuw door allerlei trendwatchers worden neergepend... Lees hier waarom!

4 mei 2022

Customer delight, het nieuwe customer experience?

Customer delight management, want ”gewoon” klantgericht zijn is niet voldoende. Ik viel – letterlijk - bijna van mijn stoel toen ik bovenstaande uitspraak hoorde vorige week. Alle gekheid op een stokje, mijn gesprekspartner was er rotsvast van overtuigd dat klantgerichtheid...

4 november 2021

Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld

Ik startte Customerry omdat ik wil meewerken aan een betere wereld. Een wereld met meer begrip. Een wereld met meer verdraagzaamheid. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Van waar komt mijn geloof in klantgerichtheid? Vanwaar die...

9 november 2021

6 tips voor een uitmuntende klantbelofte.

Wat is jullie klantbelofte? Ik stel de vraag in élk gesprek met (potentiële) klanten. Het antwoord moet men mij nog te vaak schuldig blijven. Ofwel dreunen we een missietekst op die verouderd is of waarvan men zelf niet goed weet...

26 maart 2021

Klantbeleving verbeteren: begin bij de basis

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik klantbeleving verbeteren net zo belangrijk vind als sales, een degelijke marketingstrategie of operational excellence. De aard van het beestje, een passie voor klanten, goesting om de wereld te verbeteren, noem het zoals...

19 maart 2021

Bedrijfswaarden: onmisbaar kompas in woelige en minder woelige tijden

Wat is de missie, wat is de visie en wat zijn jullie bedrijfswaarden? Het is een steeds terugkerende vraag bij elk intakegesprek, elk prospectie gesprek of bij de start van een nieuw project. Het antwoord? ...moment, ik zoek het even...

12 maart 2021

Customer journey (mapping): nuttige tool of compleet overbodig?

Onze favoriete workshop? Journey mapping! In kaart brengen wat de klant effectief meemaakt tijdens zijn of haar traject met een organisatie, het is vaak een eye-opener voor vele bedrijven. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat brengt het je op, hoe begin je er aan en waar moet je op letten?

28 januari 2021

Klanttevredenheid verbeteren? 3 customer experience trends om rekening mee te houden.

Klanttevredenheid verbeteren is geen rocket science. Voor wie nu denkt, dat is makkelijk gezegd als je expert bent in klanttevredenheid: ik beloof je dat je géén enkele voorkennis nodig hebt om een goede start te maken. Alles begint immers met...

12 december 2020

Hoe klantgericht is je bedrijf nu en wat brengt de toekomst?

Een eenvoudige vraag, geen simpel antwoord Hoe klantgericht je bedrijf écht werkt, kan je niet in 1-2-3 berekenen. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die de globale klantgerichtheid van je onderneming en de bijhorende klanttevredenheid bepalen. Natuurlijk kan je het...

1 november 2020

Klantbeleving ABC: customer experience vakterminologie in mensentaal.

Klantbeleving optimaliseren: begrijp waarover je (mee)praat Persoonlijk heb ik een grondige hekel aan het overmatig gebruik van vaktermen. Heel wat bedrijven slagen er maar niet in om duidelijke, en voor iedereen begrijpbare taal te hanteren. En ook ik maak diezelfde...

25 september 2020

Klanttevredenheid meten? 3 praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan!

Waarom je klantentevredenheid meten belangrijk is Wanneer je als bedrijf klantgericht wil werken, en dus maximaal wil inspelen op de noden van je klanten is de eerste stap te weten komen hoe tevreden je klanten vandaag zijn. En dan hebben...

1 augustus 2020

Customer experience, wat is dat nu eigenlijk?

De definitie van customer experience of klantbeleving luidt als volgt: “elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol dus, maar wél...

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x