Customerry Cares
Hoe je optimale patiëntbeleving realiseert én laat renderen? Mensgerichte oplossingen met een hart voor de zorgsector!
Natuurlijk wil je dat patiënten tevreden zijn na elk bezoek aan je zorginstelling. Ongetwijfeld heb je ook al talloze procedures in het zorgproces voorzien om een positieve patiëntbeleving te realiseren. Maar waarom eigenlijk, gaan de maatregelen ver genoeg en brengen je inspanningen ook effectief iets op? Customerry Cares is gespecialiseerd in het testen en optimaliseren van klantbeleving in de zorgsector. Benieuwd welke verfrissende inzichten en praktische tips we voor jouw zorginstelling verzamelen?
Klantbeleving in de zorg, is dat wel iets?
Klantgericht denken in de zorg, is dat wel nuttig?
Maar we hebben toch geen klanten?
En hebben we al geen werk genoeg?
Terechte bedenkingen, en toch...
Het belang van mensgerichte zorg.
Uiteraard is kwaliteit van zorg de absolute topprioriteit, maar het belang van een optimale patiëntbeleving valt ook niet te onderschatten. Naast een cruciale kwaliteitsindicator voor integrale kwaliteitszorg in de zorg (IKZ), biedt een goede patiëntbeleving ook talloze andere voordelen:
Een hoge patiënttevredenheid is bepalend voor de reputatie van je zorginstelling. Een goede zaak als je meer patiënten, topdokters of kwaliteitskritische zorgmedewerkers wil aantrekken.
Een goede reputatie is een aantrekkelijke troef bij nieuwe aanwervingen, maar ook erg interessant voor personeelsretentie. Tevreden patiënten zorgen voor tevreden werknemers en omgekeerd!
Patiëntbeleving verbeteren, hoe begin je daaraan?
Om de patiënttevredenheid op korte en op lange termijn te verbeteren, volgen we bij Customerry Cares een beproefd 3-stappenplan:
Audit en AS-IS analyse
Een grondige analyse van de huidige situatie is essentieel om potentiële verbeterpunten in kaart te brengen en een doelgericht plan van aanpak uit te werken. Geen vergrootglas op abstracte theorie of administratieve procedures, want bij Customerry Cares testen we de reële patiëntbeleving net bewust in de praktijk en op de werkvloer.
Daarvoor passen we diverse technieken toe zoals Mystery Guest bezoek, persoonlijke rondgang, laagdrempelige bevragingen, … Deze praktijkgerichte aanpak levert telkens weer verrassende inzichten op.
Via interactieve workshop naar concreet plan van aanpak
De resultaten van de audit belanden niet uitsluitend op de management tafel. Met een multidisciplinaire en representatieve doorsnede van alle departementen overlopen we tijdens één of meerdere interactieve workshops wat er goed is, wat beter kan en hoe.
Welke maatregelen zijn noodzakelijk, wenselijk en praktisch haalbaar? Is er voldoende draagvlak op elk niveau van de organisatie voor de nieuwe klantgerichte procedures? Hoe en wanneer communiceren we en in welke vorm?
De resultaten van de workshop vatten we samen in een globaal voorstel vol concrete actiepunten.
Verankeren op de werkvloer
Nieuw en gewenst gedrag bedenken is één ding. De plannen leven inblazen en verankeren van directiezaal tot werkvloer is een andere zaak. Draagvlak doorheen het hele huis is een basisvereiste voor succes.
Met op maat uitgewerkte opleidingen brengen we begrip, betrokkenheid en motivatie naar de werkvloer. Van zodra het belang en de meerwaarde van klantgericht werken in de zorg zichtbaar worden, draagt elke schakel in je organisatie er met overtuiging een steentje toe bij.
Waar nodig vullen we ons traject verder aan met terugkomsessies, herevaluatie of coaching op de werkvloer voor gespreide implementatie, verdere bijsturing en meetbare voor-en-na rapportage.
Onze oplossingen
Customerry Cares staat voor flexibel maatwerk. Daarom starten we altijd met een vrijblijvend kennismakingsgesprek om samen te ontdekken welke oplossing het beste bij jouw ambities aansluit. Daarna bezorgen we een vrijblijvende offerte met duidelijke projectbeschrijving en heldere prijszetting.
Aan jou de keuze of we meteen starten met een volwaardige optimalisatie traject met alles erop-en-eraan of een inspirerende shorty om elkaar eerst beter te leren kennen.
Eénmalige audit mensgerichtheid en patiëntbeleving
Overtuigd dat je organisatie wél klantgericht werkt en wil je dat graag op papier laten bevestigen? Of vermoed je dat er toch wat te verbeteren valt? Tijdens een belevingsgerichte audit doen wij een grondige praktijktest.
Krijgt een patiënt of bezoeker in de realiteit de klantbeleving die jij in je integraal kwaliteitsplan voorziet? Wat is er goed en wat kan eventueel nog net iets beter? We vertalen onze bevindingen in een overzichtelijk rapport. Nadien beslis je zelf of je bijkomende ondersteuning wenst om concrete actiepunten te formuleren en te implementeren.
Keynote “Klantgericht denken in de zorg”
Klantgericht denken en doen in de zorg, is dat wel nuttig? Maar we hebben toch geen klanten? En hebben we al geen werk genoeg? Terechte vragen en voer voor een stevige keynote die gegarandeerd het debat opent binnen jouw organisatie.
In ± 40 minuten ontdek je het wat en waarom van PX of CX in de zorg, met focus op de voordelen voor medewerkers.
CX-game: inzichten en bewustwording op een speelse manier
Nieuw en gewenst gedrag ontwikkelen start bij bewustwording van de huidige situatie. Hoe gedragen we ons tegenover elkaar, tegenover patiënten of bewoners? Past dit gedrag bij ons bedrijfs-DNA en de visie die we als organisatie willen uitdragen? En hoe ervaart de patiënt dat alles?
De CX-game is een fijne, interactieve tool om bewustwording op gang te trekken. Het is een eenvoudig format dat je perfect kan integreren in een teamdag of projectweek rond kwaliteit. Samen met Els Dhaeze van Pitopia bouwen we de spelopdrachten op maat van jouw organisatie. Zo verschijnen enkel relevante en herkenbare doe- en denkvragen tijdens het spel.
Het resultaat? Een heleboel verrassende inzichten rond patiëntbeleving in jouw organisatie en veel stof tot nadenken…
Eerst kennismaken?
We kijken er nu al naar uit om je organisatie beter te leren kennen.
Klantvriendelijkheid meten en verbeteren, waar start je het beste?
Meten is weten, dat weet iedereen. Maar klantbeleving valt niet zo eenvoudig in cijfers uit te drukken. De oplossing? Een scherpzinnige blik van een externe expert die je niet alleen vertelt waar je vandaag al staat, maar vooral hoe je nog meer trouwe klanten en ambassadeurs kan creëren.