Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld

4 november 2021

Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld

Ik startte Customerry omdat ik wil meewerken aan een betere wereld.
Een wereld met meer begrip.
Een wereld met meer verdraagzaamheid.
Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn.

Van waar komt mijn geloof in klantgerichtheid?

Vanwaar die passie voor customer experience? Het is een vraag die mij bijna dagelijks gesteld wordt. Ik had altijd een pasklaar antwoord klaar.  Het echte antwoord, wat je hierboven kan lezen, durfde ik vroeger slechts zelden uitspreken.

Tot voor kort zei ik dat strategisch aan klantgerichtheid werken voor mij een missende schakel invulde die ik ervaarde in elke job. Je bent immers maar zo klantgericht als de minst klantgerichte afdeling binnen je bedrijf.

Versta me niet verkeerd: ik sta nog steeds voor de volle 100% achter dat statement. Voor mij moet elk bedrijf dat als waarde klantgericht, customer first of 1  van de vele varianten hierop in zijn boekje heeft staan, beschikken over een strategisch en overkoepelend klanten team.

Noem het een customer experience team, noem het een klanten team, noem het zoals je wil. Feit is, als je het niet hebt, dan doe je niet structureel aan klantbeleving management en dan garandeer ik je dat je in feite geen écht klantgericht bedrijf bent. Ik blijf er mij trouwens over verbazen hoe weinig bedrijven een écht en dedicated CX-team hebben.

Onbegrijpelijk, als je weet hoeveel er gel*ld wordt in boardrooms over ‘de klant centraal’.

Maar goed, terug naar de hoofdvraag. Waarom ik een bedrijf uitbouwde enkel en alleen rond cx management. Los van bovenstaande zit er namelijk een  andere, hele mooie gedachtegang achter Customerry. Ik wil de wereld een stukje beter maken. Ik geloof immers oprecht dat, wanneer klanten en bedrijven elkaar beter begrijpen, er soort van quasi automatisch een betere wereld ontstaat.

Van frustratie naar oplossing

Hoe dan? Denk even met mij mee.  Waar frustreer jij je in tijdens je job? Waarom? En waarom is dat zo? En hoe lang weet je al dat dit een probleem is? Zonder je frustratie te kennen, durf ik stellen dat je uiteindelijk uitkomt bij ‘omdat dat beter zou zijn voor de klanten’, of tenminste iets in die aard.

We frustreren ons al te vaak in het bedrijfsleven in dingen die we willen doen voor onze klant, maar die ons bedrijf, onze processen, onze omgeving niet toelaat. En als klant het omgekeerde. We frustreren ons vaak in een nood die niet wordt ingevuld, omdat het bedrijf waarvan we dit verwachten, onze nood niet begrijpt, herkent of erkent.

Stel dat ieder van ons zo 3 frustraties per dag heeft. En dat we aan elke frustratie 10 minuten negatieve energie kwijt zijn. Dat is een half uur per dag. Reken dat uit op werkjaar basis en je komt uit op ongeveer 100 frustratie-uren per persoon. Los dat (deels) op, en je bespaart de wereld een heel pak negatieve energie. Bovendien kan je in de vrijgekomen tijd energie aanwenden voor positieve, nieuwe ideeën.

In al mijn optimisme bedacht ik dus dat we door meer klantgericht, of zeg maar mensgericht, te werken meer tijd vrijmaken, gelukkigere klanten krijgen én minder gefrustreerde medewerkers. Win-Win-Win tot het oneindige dus, juist?

Fout.

En hoe ik dat geloof bijna kwijtspeelde...

Feit is: klantgerichtheid is helemaal niet het hoogste goed binnen de meeste bedrijven. Wat dan wel? Aandeelhoudersgerichtheid. En zo lang wat goed is voor de aandeelhouder, ook goed is voor de klant, kan je een klantgericht bedrijf worden. Maar net daar wringt het schoentje.

Aandeelhouders zijn immers niet zelden investeerders die binnen de X tijd hun investering + al dan niet stevige winst graag terug willen. En vooral dat laatste vraagt om een relatief korte termijnplanning.

Probleem nummer 2, want CX is allesbehalve een korte termijn inspanning. En alle ROI calculatie modellen ten spijt, het is verdomd moeilijk om een CX programma te koppelen aan concrete, relevante én realistische return on investment binnen een bepaalde time frame. Daar zijn tal van redenen voor, de voornaamste zijnde dat change management altijd langer duurt dan gedacht, of dat is toch mijn ervaring ;-).

Maar goed, 2 problemen dus met mijn verbeter de wereld plan.

  • Bedrijven werken niet klantgericht maar aandeelhoudersgericht
  • CX programma’s krijgen de kans niet om zich te bewijzen en mislukken bijgevolg.

Een mens zou er bijna zijn geloof in verliezen niet waar?  Wie mij kent, weet dat mijn brein zo niet werkt, gelukkig maar!

Van klantgerichtheid naar mensgerichtheid: een zoektocht naar voorbeelden.

Van alleen maar problemen in je eigen hoofd te laten rond tollen, is nog nooit iemand beter geworden. Ik deelde mijn bedenkingen dus steeds vaker met medemensen en ging op zoek naar verhalen die mij het tegendeel bewijzen.

Verhalen waar bedrijven in de eerste plaats rond mensen draaiden, waar regels niet werden gemaakt om misbruik te voorkomen, waar vertrouwen in klant en medewerkers vanzelfsprekend was. En die zijn er.  Ze komen zelfs meer voor dan je zou denken. Denk maar aan Durabrik en Marbles, om er maar enkele te noemen.

Al die bedrijven hebben iets gemeen. Een ontegensprekelijk geloof in de goedheid van de mens. Maar waar komt dat geloof vandaan? En zijn die bedrijfsleiders uitzonderingen? Eeuwige optimisten en naïeve wereldverbeteraars zoals ik zelf, of was er meer aan de hand?

Customerry leestip: De meeste mensen deugen

Het antwoord op die vragen diende zich nog niet zo heel lang geleden aan via een leestip van een bevriende ondernemer. We spraken over de polarisatie in onze maatschappij en hoe moeilijk het soms is om positief te blijven. Hij zei me: ‘je moet dit boek lezen, het is het moment’. Ik dacht er niet verder over na en bestelde het boek ineens online. 2 dagen later, toen ik het lijvige exemplaar uitpakte, zonk de moed me al een beetje in de schoenen. Het is nu niet bepaald ‘lichte kost’ als je begrijpt wat ik bedoel. De titel? ‘De meeste mensen deugen’ door Rutger Bregman.

Ik las het boek uit in 2 dagen. Hoewel het vol wetenschappelijke studies staat, leest het verbazend vlot weg. Maar wat me vooral opviel was dat ik, hoe meer ik las, hoe enthousiaster ik werd om nog meer te weten te komen. Het bewijs dat mensen, indien niet gestuurd door machtsfiguren of media, niet geneigd zijn om elkaar de duvel aan te doen is zo groot, zo ontegensprekelijk dat je er spontaan een laaiend enthousiaste lezer van wordt.

Van onderwijs tot politiek, van detentie tot zorg, in elke sector toont Bregman aan de hand van in de praktijk werkende voorbeelden moeiteloos aan dat een betere, mooiere wereld heus niet zo onrealistisch is als de dagelijkse nieuwsberichten op HLN ons willen laten geloven.

Integendeel zelfs, keer op keer blijkt dat wanneer mensen op basis van vertrouwen met elkaar werken, de mooiste vooruitgang tot stand komt. Afsluiten doet hij met zijn 10 leefregels voor een betere wereld. Ze passen wat mij betreft perfect in eender welk werkboek rond klantgerichtheid. Ik deel ze hieronder en wat ze voor mij betekenen. Voor de uitgebreide invulling zal je toch echt het boek moeten lezen

1 februari 2024

7 concrete, meteen toepasbare tips rond klantgericht communiceren

Goed communiceren. We verwachten van iedere werknemer dat ze het kunnen. Alleen, wie leert het ons eigenlijk? En wat leer je dan precies? Juist ja... Wij delen 7 tips waarmee klantgericht communiceren nét dat tikkeltje eenvoudiger wordt.

24 september 2023

Samen voor de klant, ook met meerdere teams. Hoe doe je dat?

samen voor de klant, lukt dat goed in jouw team? En wist je dat er buiten je collega's nog factoren invloed hebben op je klantbeleving? Zelfs als solopreneur ja! Customerry verklaart en deelt praktische tips voor een betere samenwerking naar de klant.

15 september 2023

Klantgericht werken in de zorg, waarop wil je zeker letten?

Klantgericht werken in de zorg?! Maar, wij hebben toch geen klanten? Toch wel... Customerry deelt de ins en outs van klantbeleving in de zorg en meteen ook 7 aandachtspunten voor jouw organisatie

27 juni 2023

Waarom klantgerichte communicatie dé softskill van vandaag en morgen is?

Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte communicatie toepast in jouw bedrijf en wat de voordelen zijn? De customerry tips zetten je op weg!

27 juni 2023

Hoe werkt een customer experience project bij Customerry?

27 juni 2023

Customer experience uitdagingen: overal anders of toch niet?

2 februari 2023

Customer experience budget nodig? Zo overtuig je je management!

Zonder customer experience budget kom je nergens. Ik herhaal: zonder customer experience budget kom je nergens. Toch niet als je structureel aan klanbelevingsmanagement wil doen. Niet fijn om te lezen misschien, maar wel een broodnodige reality check. Denk je nu...

6 december 2022

Customer experience trends? Weg ermee!

Straffe woorden van iemand die hele dagen over klantbeleving spreekt en schrijft. En toch meen ik het, ik geloof niet zo in die customer experience trends die elk jaar opnieuw door allerlei trendwatchers worden neergepend... Lees hier waarom!

4 mei 2022

Customer delight, het nieuwe customer experience?

Customer delight management, want ”gewoon” klantgericht zijn is niet voldoende. Ik viel – letterlijk - bijna van mijn stoel toen ik bovenstaande uitspraak hoorde vorige week. Alle gekheid op een stokje, mijn gesprekspartner was er rotsvast van overtuigd dat klantgerichtheid...

9 november 2021

6 tips voor een uitmuntende klantbelofte.

Wat is jullie klantbelofte? Ik stel de vraag in élk gesprek met (potentiële) klanten. Het antwoord moet men mij nog te vaak schuldig blijven. Ofwel dreunen we een missietekst op die verouderd is of waarvan men zelf niet goed weet...

26 maart 2021

Klantbeleving verbeteren: begin bij de basis

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik klantbeleving verbeteren net zo belangrijk vind als sales, een degelijke marketingstrategie of operational excellence. De aard van het beestje, een passie voor klanten, goesting om de wereld te verbeteren, noem het zoals...

19 maart 2021

Bedrijfswaarden: onmisbaar kompas in woelige en minder woelige tijden

Wat is de missie, wat is de visie en wat zijn jullie bedrijfswaarden? Het is een steeds terugkerende vraag bij elk intakegesprek, elk prospectie gesprek of bij de start van een nieuw project. Het antwoord? ...moment, ik zoek het even...

12 maart 2021

Customer journey (mapping): nuttige tool of compleet overbodig?

Onze favoriete workshop? Journey mapping! In kaart brengen wat de klant effectief meemaakt tijdens zijn of haar traject met een organisatie, het is vaak een eye-opener voor vele bedrijven. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat brengt het je op, hoe begin je er aan en waar moet je op letten?

22 februari 2021

De klant centraal of de medewerker centraal?

Wat kies jij: eerst de klant centraal of eerst de medewerker centraal? Het is een vraag die ik de laatste maanden heel vaak te horen krijg. Onder meer de war on talent die voor krapte op de arbeidsmarkt zorgt, maakt...

28 januari 2021

Klanttevredenheid verbeteren? 3 customer experience trends om rekening mee te houden.

Klanttevredenheid verbeteren is geen rocket science. Voor wie nu denkt, dat is makkelijk gezegd als je expert bent in klanttevredenheid: ik beloof je dat je géén enkele voorkennis nodig hebt om een goede start te maken. Alles begint immers met...

12 december 2020

Hoe klantgericht is je bedrijf nu en wat brengt de toekomst?

Een eenvoudige vraag, geen simpel antwoord Hoe klantgericht je bedrijf écht werkt, kan je niet in 1-2-3 berekenen. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die de globale klantgerichtheid van je onderneming en de bijhorende klanttevredenheid bepalen. Natuurlijk kan je het...

1 november 2020

Klantbeleving ABC: customer experience vakterminologie in mensentaal.

Klantbeleving optimaliseren: begrijp waarover je (mee)praat Persoonlijk heb ik een grondige hekel aan het overmatig gebruik van vaktermen. Heel wat bedrijven slagen er maar niet in om duidelijke, en voor iedereen begrijpbare taal te hanteren. En ook ik maak diezelfde...

25 september 2020

Klanttevredenheid meten? 3 praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan!

Waarom je klantentevredenheid meten belangrijk is Wanneer je als bedrijf klantgericht wil werken, en dus maximaal wil inspelen op de noden van je klanten is de eerste stap te weten komen hoe tevreden je klanten vandaag zijn. En dan hebben...

1 augustus 2020

Customer experience, wat is dat nu eigenlijk?

De definitie van customer experience of klantbeleving luidt als volgt: “elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol dus, maar wél...

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x