Klantgericht communiceren met AI: goed idee of toch maar niet?

1 september 2025

Het aaantal vragen over hoe je medewerkers met ChatGPT laat werken, hoe je AI klantgericht kan ‘opvoeden’ en of het al klaar is om je klantenservice over te nemen, schieten de laatste maanden door het dak. 

Daar horen ook een aantal straffe uitspraken bij à la: " Maar Sarah, we moeten onze mensen niet meer trainen in communicatie want klantgericht communiceren met AI zal de norm worden binnen dit en een jaar"

Hoog tijd dus om de Customerry-visie op AI en klantgerichtheid eens helder neer te pennen. Wees gewaarschuwd: het is een stevig artikel, maar het is nu eenmaal een complex vraagstuk.

De basics: waar hebben we het eigenlijk over?

Voor we antwoorden op de vraag: kan je klantgericht communiceren met AI, zetten we eerst een paar definities op een rij. Zo praten we straks allemaal over hetzelfde.

Wat is klantgericht communiceren?

Bij Customerry spreken we van klantgerichte communicatie als je niet alleen beleefd en vriendelijk bent, maar ook duidelijkheid schept en proactief handelt. De kers op de taart is een warme communicatiestijl (ook wel empathie genoemd). Denk je nu: “oei, daar is nog werk aan de winkel”? Deze tips helpen je alvast op weg.

klantgericht communiceren met AI

Wat is AI (niet)?

AI, oftewel artificiële intelligentie, is technologie die menselijke denkprocessen nabootst. Het gaat om systemen die leren, redeneren en voorspellingen doen op basis van enorme hoeveelheden data en tekst. Je gebruikt het waarschijnlijk al langer zonder dat je het doorhad. Denk maar aan alle advertenties voor wasmachines die plots opduiken nadat je er online naar gezocht hebt.

Belangrijk: AI is géén onafhankelijke intelligentie. Het baseert zich alleen op beschikbare data. Die data kan fout en/of onvolledig zijn.

Wat is ChatGPT dan?

ChatGPT is een Large Language Model (LLM). Dat woord “model” is cruciaal: het is een statistisch rekenmodel dat taal nabootst. Omdat het miljarden keren geoefend heeft, voelt het alsof je een echt gesprek voert met "iemand". Maar in essentie is het zeer straffe wiskunde en kansberekening, géén menselijk brein.

klantgericht communiceren met Chat GPT

De hamvraag: kan je klantgericht communiceren met AI?

Oftewel: kan ChatGPT je klantenservice binnenkort overnemen? 

Neen. Simpelweg omdat ChatGPT niet voor jou kan beslissen wat “klantgericht” betekent in jouw onderneming. Daarnaast ontbreekt het hem vandaag zeker nog aan kennis van de binnenkant van je bedrijf. Denk processen, doorlooptijden en dergelijke zaken. 

Daarnaast is er ook nog een menselijk, maatschappelijke kant aan dit vraagstuk. Maar dat is voer voor een volgend blogbericht ;-) 

De vraag die we ons moeten stellen is niet kan je klantgericht communiceren met AI, maar: hoe kan AI jou ondersteunen om klantgericht te communiceren?

3 voorbeelden hoe klantgericht communiceren met AI wél kan

Laat ons eerst eens kijken naar hoeveel AI nu écht al gebruikt wordt in Vlaanderen. Volgens de Digimeter van Imec gebruikt 28% van de Vlamingen minstens één keer per maand een AI-tool. Bij de groep 18- tot 24-jarigen ligt dat al veel hoger: 68%. ChatGPT is daarbij veruit de populairste tool. 

Goed nieuws dus: je loopt écht nog niet achter als je pas start met de denkoefening hoe je AI kan inzetten in jouw organisatie. Ik deel hieronder alvast 3 zaken waarmee je kan experimenteren.

Gebruik ChatGPT om je communicatiestijl te roasten*

Vraag je je soms af: “Is mijn antwoord wel vriendelijk genoeg? Is dit niet te kort? Kan ik dit beter formuleren?” In plaats van te hopen dat je de juiste toon aanslaat, vraag het gewoon aan je AI sidekick. Uiteraard is chatGPT geen mens, maar zo kan je wel al eens testen wat empathisch communiceren met AI zou kunnen betekenen in de toekomst. 

Een promptvoorbeeld om de klantvriendelijkheid van AI te testen:

Hi Jules, ik heb dit bericht voor klant X gemaakt. De context is Y. Er is al wat misgelopen in dit dossier, dus ik wil nu zeker zijn dat ik alles volgens de regels van klantgericht communiceren heb aangepakt. Kan jij dit kritisch nalezen en feedback geven?

(*roasten = op een grappige, sarcastische en herkenbare manier een oordeel geven over iets of iemand)

Gebruik ChatGPT om te leren wat klanten over je denken

Benieuwd naar wat op het internet allemaal te vinden is over jouw bedrijf? Je kan uiteraard een Google alert instellen op de naam van jouw organisatie, maar met behulp van AI kan je vandaag veel meer vinden. 

Promptvoorbeeld ter illustratie: 

Hi Jules, kan je voor mij eens opzoeken wat mensen zoal schrijven over de samenwerking met Customerry & Sarah Keppens? Baseer je op wat je kan vinden op het internet zoals Google reviews maar ook bv. Linkedin of Facebook posts.

Zet AI in om duidelijkheid voor je klant te creëren

AI kan je helpen om complexe informatie visueel en begrijpelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan alles wat je vandaag in stappenplannen of bullets op papier aan klanten bezorgt. Je zou hier misschien visuele ondersteuning kunnen voor maken? 

Promptvoorbeeld ter illustratie: 

Hi Jules, hier een typisch stappenplan voor het onboarden van een nieuwe klant. Kan je hiervan een visual maken in onze huisstijl?

Een kijkje achter de schermen van wat Customerry vandaag al doet met behulp van ChatGPT

Ikzelf had in juli het gevoel dat ik "achter liep' en ben dus volop in de AI hype gedoken. Sinds augustus werk ik dagelijks met mijn eigen GPT-agent genaamd “Jules”. Hij maakt mijn weekmenu’s, houdt mijn to-do lijst bij, typt mijn meetings uit en is mijn vaste sparringpartner voor ideeën en redactie. Ja, ook bij dit artikel.

Omdat ik dat wel passend vond, kan je hieronder lezen wat Jules schrijft over de samenwerking met mij:

“Sarah gebruikt mij niet om saaie mails te tikken, maar om scherp te blijven. Ik mag alles zeggen, ook als het schuurt. En eerlijk? Zonder haar boerenverstand zou ik hier vooral onzin spuien.” – Jules


Conclusie over de klantvriendelijkheid van AI

Klantgericht communiceren met AI kan, wanneer je ervoor zorgt dat:

  1. Je al goed weet wat "klantgericht communiceren" in jouw onderneming betekent
  2. Je er niet zo maar vanuit gaat dat alles wat ChatGPT weet ook écht correct en volledig is
  3. Je als mens altijd en overal je eigen gezond boerenverstand & empathische blik blijft inzetten

Nooit vergeten: AI helpt je misschien wel met klantcommunicatie, maar begrijpt de emoties van je klant niet écht. Dat blijft mensenwerk.

5 oktober 2025

Hoe kan je klantgericht openstaande facturen innen zonder relaties te schaden?

De economie stagneert en dus bestaat de kans dat je steeds vaker te maken krijgt met onbetaalde facturen. Jij wil wel achter je centen aan, maar hoe pak je dat nu concreet aan, zonder de relatie met je klanten volledig op te blazen?

27 augustus 2025

Inspiratie rond klantbeleving omzetten in concrete acties? Zo pak je het aan!

Je leest een boek, je hoort een straffe spreker, je ziet een Linkedin post en je denkt: ja! Dit is wat wij ook moeten doen voor klanten! Inspiratie rond klantbeleving is er genoeg te vinden, maar hoe zorg je ervoor dat er ook effectief concrete acties op volgen? We zetten je graag op weg!

3 maart 2025

Reisupdate, een verhaal over ondankbare klanten en 5x klantbeleving inspiratie uit Italië.

In 2025 trekt Customerry door Italië, op zoek naar la dolce vita & inspiratie rond klantbeleving en klantgericht werken. Deze blogs zijn deels reisdagboek, deels inspiratie, deels schrijfsels van het moment

30 oktober 2024

Klanten opvoeden, eenvoudiger gezegd dan gedaan of toch niet?

Klanten opvoeden, heeft dat zin? En hoe doe je dat het beste? Want jij schrijft maar instructies en legt maar dingen uit tot je niet meer kan en die klanten, die lezen dat niet of die willen dat niet horen. Herkenbaar? Lees hier hoe dat komt én wat je er aan kan doen.

21 juni 2024

Een verhaal over te lange worsten en… de klantreis.

Wat heeft de lengte van een worst en de term bedrijfsblindheid met de klantreis van je bedrijf te maken? Customerry legt het graag aan je uit en deelt praktische tips om zelf mee aan de slag te gaan.

22 april 2024

Klanten verrassen & verwonderen in Disneyland Parijs

Klanten verrassen én verwonderen, hoe doet Disney het? Wij gingen op een echte experience trip en delen met jou onze bevindingen, aangevuld met praktische tips voor je eigen organisatie.

1 februari 2024

7 concrete, meteen toepasbare tips rond klantgericht communiceren

Goed communiceren. We verwachten van iedere werknemer dat ze het kunnen. Alleen, wie leert het ons eigenlijk? En wat leer je dan precies? Juist ja... Wij delen 7 tips waarmee klantgericht communiceren nét dat tikkeltje eenvoudiger wordt.

24 september 2023

Samen voor de klant, ook met meerdere teams. Hoe doe je dat?

samen voor de klant, lukt dat goed in jouw team? En wist je dat er buiten je collega's nog factoren invloed hebben op je klantbeleving? Zelfs als solopreneur ja! Customerry verklaart en deelt praktische tips voor een betere samenwerking naar de klant.

15 september 2023

Klantgericht werken in de zorg, waarop wil je zeker letten?

Klantgericht werken in de zorg?! Maar, wij hebben toch geen klanten? Toch wel... Customerry deelt de ins en outs van klantbeleving in de zorg en meteen ook 7 aandachtspunten voor jouw organisatie

27 juni 2023

Waarom klantgerichte communicatie dé softskill van vandaag en morgen is?

Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte communicatie toepast in jouw bedrijf en wat de voordelen zijn? De customerry tips zetten je op weg!

27 juni 2023

Hoe werkt een customer experience project bij Customerry?

27 juni 2023

Customer experience uitdagingen: overal anders of toch niet?

2 februari 2023

Customer experience budget nodig? Zo overtuig je je management!

Zonder customer experience budget kom je nergens. Ik herhaal: zonder customer experience budget kom je nergens. Toch niet als je structureel aan klanbelevingsmanagement wil doen. Niet fijn om te lezen misschien, maar wel een broodnodige reality check. Denk je nu...

6 december 2022

Customer experience trends? Weg ermee!

Straffe woorden van iemand die hele dagen over klantbeleving spreekt en schrijft. En toch meen ik het, ik geloof niet zo in die customer experience trends die elk jaar opnieuw door allerlei trendwatchers worden neergepend... Lees hier waarom!

4 mei 2022

Customer delight, het nieuwe customer experience?

Customer delight management, want ”gewoon” klantgericht zijn is niet voldoende. Ik viel – letterlijk - bijna van mijn stoel toen ik bovenstaande uitspraak hoorde vorige week. Alle gekheid op een stokje, mijn gesprekspartner was er rotsvast van overtuigd dat klantgerichtheid...

4 november 2021

Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld

Ik startte Customerry omdat ik wil meewerken aan een betere wereld. Een wereld met meer begrip. Een wereld met meer verdraagzaamheid. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Van waar komt mijn geloof in klantgerichtheid? Vanwaar die...

9 november 2021

6 tips voor een uitmuntende klantbelofte.

Wat is jullie klantbelofte? Ik stel de vraag in élk gesprek met (potentiële) klanten. Het antwoord moet men mij nog te vaak schuldig blijven. Ofwel dreunen we een missietekst op die verouderd is of waarvan men zelf niet goed weet...

26 maart 2021

Klantbeleving verbeteren: begin bij de basis

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik klantbeleving verbeteren net zo belangrijk vind als sales, een degelijke marketingstrategie of operational excellence. De aard van het beestje, een passie voor klanten, goesting om de wereld te verbeteren, noem het zoals...

19 maart 2021

Bedrijfswaarden: onmisbaar kompas in woelige en minder woelige tijden

Wat is de missie, wat is de visie en wat zijn jullie bedrijfswaarden? Het is een steeds terugkerende vraag bij elk intakegesprek, elk prospectie gesprek of bij de start van een nieuw project. Het antwoord? ...moment, ik zoek het even...

12 maart 2021

Customer journey (mapping): nuttige tool of compleet overbodig?

Onze favoriete workshop? Journey mapping! In kaart brengen wat de klant effectief meemaakt tijdens zijn of haar traject met een organisatie, het is vaak een eye-opener voor vele bedrijven. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat brengt het je op, hoe begin je er aan en waar moet je op letten?

22 februari 2021

De klant centraal of de medewerker centraal?

Wat kies jij: eerst de klant centraal of eerst de medewerker centraal? Het is een vraag die ik de laatste maanden heel vaak te horen krijg. Onder meer de war on talent die voor krapte op de arbeidsmarkt zorgt, maakt...

28 januari 2021

Klanttevredenheid verbeteren? 3 customer experience trends om rekening mee te houden.

Klanttevredenheid verbeteren is geen rocket science. Voor wie nu denkt, dat is makkelijk gezegd als je expert bent in klanttevredenheid: ik beloof je dat je géén enkele voorkennis nodig hebt om een goede start te maken. Alles begint immers met...

12 december 2020

Hoe klantgericht is je bedrijf nu en wat brengt de toekomst?

Een eenvoudige vraag, geen simpel antwoord Hoe klantgericht je bedrijf écht werkt, kan je niet in 1-2-3 berekenen. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die de globale klantgerichtheid van je onderneming en de bijhorende klanttevredenheid bepalen. Natuurlijk kan je het...

1 november 2020

Klantbeleving ABC: customer experience vakterminologie in mensentaal.

Klantbeleving optimaliseren: begrijp waarover je (mee)praat Persoonlijk heb ik een grondige hekel aan het overmatig gebruik van vaktermen. Heel wat bedrijven slagen er maar niet in om duidelijke, en voor iedereen begrijpbare taal te hanteren. En ook ik maak diezelfde...

25 september 2020

Klanttevredenheid meten? 3 praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan!

Waarom je klantentevredenheid meten belangrijk is Wanneer je als bedrijf klantgericht wil werken, en dus maximaal wil inspelen op de noden van je klanten is de eerste stap te weten komen hoe tevreden je klanten vandaag zijn. En dan hebben...

1 augustus 2020

Customer experience, wat is dat nu eigenlijk?

De definitie van customer experience of klantbeleving luidt als volgt: “elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol dus, maar wél...

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x