Inspiratie rond klantbeleving omzetten in concrete acties? Zo pak je het aan!
27 augustus 2025
Je kent het wel. Je zit op een event en volgt een keynote rond klantbeleving. Een straffe spreker laat je alle hoeken van de kamer zien en je voelt aan alles: verdorie, er is bij ons ook nog wat werk op gebied van onze customer experience! Je vertrekt dan ook boordevol energie; ideeën en inspiratie rond klantbeleving!
En dan… De telefoon rinkelt, de mailbox loopt vol en voor je het weet, zit je weer midden in de dagelijkse drukte. Die inspirerende inzichten en massa’s goede ideeën? Die belanden ergens onderaan de never-ending to-do lijst.
Een valkuil die we wekelijks zien bij zowel grote als kleine ondernemingen: inspiratie sessies volgen of zelfs organiseren zonder te bedenken hoe al die informatie verwerkt gaat worden tot concrete acties.
Terwijl het net die vertaling naar de praktijk is die effectief het verschil maakt tussen “leuke ideeën” en echte impact op je klanten.
4 tips om inspiratie rond klantbeleving écht om te zetten in actie
Wil je het vanaf nu anders aanpakken? Dan neem je onze tips erbij, élke keer je aan inspiratie rond klantbeleving denkt. Of je nu start met het lezen van een boek rond customer experience, of je wil tijdens je jaarlijkse team event het thema klantgerichtheid in de kijker zetten, deze tips zorgen ervoor dat je effort effectief ook iets opbrengt.
1. Start met het doel in zicht
Voor je een boek leest / een podcast beluistert / een blog zoekt of een spreker boekt / een programma opstelt voor je team dag / ... Stel je jezelf vanaf nu altijd de vraag:
Wat wil ik hiermee bereiken? Wat moet er aan het einde van deze dag anders of beter zijn in mijn organisatie? Wat wil ik dat mijn team meeneemt van dit moment?
Noteer voor jezelf minstens 3 concrete doe-zinnen die op het einde van je inspiratiemoment moeten kunnen ingevuld worden.
Tip: werk je met een externe partij, dan is dit een vraag die tijdens een intakegesprek zéker gesteld moet worden.
Zo kregen we zelf al eens de vraag om een dag rond klantgericht werken te organiseren voor een onderneming in de auto industrie. Hun vraag: breng inspirerende keynotes en ideeën rond klantbeleving bij ons binnen. Hun doelstelling? De neuzen van alle filialen in dezelfde richting zetten en concrete verbeter acties afspreken zodat klanten in elk filiaal dezelfde ervaring krijgen. Je voelt meteen dat dit niet klopt, toch?
2. Kies de juiste werkvorm
Afhankelijk van je sector en de mensen die rond je tafel zitten (en daar hoort de klant ook bij), is een standaard brainstorm oefening niet altijd de beste methode om ideeën te laten rijpen. Gebruik veel liever interactieve werkvormen om je mensen te laten horen / zien / voelen / … wat je klant effectief meemaakt. Denk aan interactieve customer journey oefeningen of gamification tools zoals de CX-Game.
Dit dwingt je om te werken met herkenbare situaties uit je eigen bedrijf. Zo vermijd je boekskeswijsheid en praat je meteen over jullie realiteit. Het resultaat? Ideeën blijven niet vaag maar worden meteen een pak tastbaarder.
“Nu ik het zo allemaal samen zie, voel ik zelf ook dat onze onboarding mail eigenlijk veel te onduidelijk is voor onze klant. We noteerden met het team meteen al wie dit wanneer kan oppakken”
deelnemer aan een customer journey oefening in een SAAS bedrijf.
3. Voorzie tijd & ruimte voor je actiepunten
Plan je agenda niet te vol. Volg je een training of een inspiratiedag? Zorg dan dat je zelf tijd hebt om tussendoor zaken te noteren. Zelf hanteren we bij Customerry in sessies met klanten het "Parking-principe". Dit is een flipchart waarop we doorheen de dag allerhande issues noteren die operationeel moeten worden aangepakt. Bijvoorbeeld: onze telefonie flow zit niet goed bij de 2e doorschakeling. Heeft invloed op je klantbeleving; moet aangepakt worden én mag niet vergeten worden.
Plan je een dag rond klantgerichtheid voor je team? Voorzie dan minstens voor de lunch al een moment om alle acties op te lijsten. Op het einde van de dag voorzie je minstens 30 minuten om al jullie inspiratie rond klantbeleving en keitoffe ideeën om te zetten in concrete acties.
Tip: vergeet niet dat een concrete actie ook een verantwoordelijke én een deadline heeft... ;-)
4. Hou het levend & make it fun
Belangrijk, zowel voor jezelf als voor je team: zorg dat de goesting om er aan te werken blijft! Met andere woorden: laat de energie van die dag niet weglekken. Zorg dat je medewerkers en/of jijzelf herinnert worden aan hun engagement, zodat klantbeleving een blijvend thema wordt en niet iets dat je “een keer gedaan hebt”.
Je kan dit doen door een gadget, door leuke foto's, door een symbool te verbinden aan je ambities... of gewoon door je actielijst op te hangen in je bureau en een zonnetje te tekenen naast elke voltooide actie. Wees niet bang om '"te zot" te doen!
Ben jij op zoek naar inspiratie rond klantbeleving?
Super! Bij Customerry hebben we een grote rugzak vol tools en werkvormen om dit te realiseren. We denken graag met je mee, én we durven je doelstellingen op de rooster leggen.
5 oktober 2025
Hoe kan je klantgericht openstaande facturen innen zonder relaties te schaden?
De economie stagneert en dus bestaat de kans dat je steeds vaker te maken krijgt met onbetaalde facturen. Jij wil wel achter je centen aan, maar hoe pak je dat nu concreet aan, zonder de relatie met je klanten volledig op te blazen?
1 september 2025
Klantgericht communiceren met AI: goed idee of toch maar niet?
Je kan er niet meer naast: AI is here to stay én wordt met de dag beter en straffer. Alleen, kan AI ook je klantenservice over nemen? Met andere woorden: kan je klantgericht communiceren met behulp van AI?
3 maart 2025
Reisupdate, een verhaal over ondankbare klanten en 5x klantbeleving inspiratie uit Italië.
In 2025 trekt Customerry door Italië, op zoek naar la dolce vita & inspiratie rond klantbeleving en klantgericht werken. Deze blogs zijn deels reisdagboek, deels inspiratie, deels schrijfsels van het moment
30 oktober 2024
Klanten opvoeden, eenvoudiger gezegd dan gedaan of toch niet?
Klanten opvoeden, heeft dat zin? En hoe doe je dat het beste? Want jij schrijft maar instructies en legt maar dingen uit tot je niet meer kan en die klanten, die lezen dat niet of die willen dat niet horen. Herkenbaar? Lees hier hoe dat komt én wat je er aan kan doen.
21 juni 2024
Een verhaal over te lange worsten en… de klantreis.
Wat heeft de lengte van een worst en de term bedrijfsblindheid met de klantreis van je bedrijf te maken? Customerry legt het graag aan je uit en deelt praktische tips om zelf mee aan de slag te gaan.
22 april 2024
Klanten verrassen & verwonderen in Disneyland Parijs
Klanten verrassen én verwonderen, hoe doet Disney het? Wij gingen op een echte experience trip en delen met jou onze bevindingen, aangevuld met praktische tips voor je eigen organisatie.
1 februari 2024
7 concrete, meteen toepasbare tips rond klantgericht communiceren
Goed communiceren. We verwachten van iedere werknemer dat ze het kunnen. Alleen, wie leert het ons eigenlijk? En wat leer je dan precies? Juist ja... Wij delen 7 tips waarmee klantgericht communiceren nét dat tikkeltje eenvoudiger wordt.
24 september 2023
Samen voor de klant, ook met meerdere teams. Hoe doe je dat?
samen voor de klant, lukt dat goed in jouw team? En wist je dat er buiten je collega's nog factoren invloed hebben op je klantbeleving? Zelfs als solopreneur ja! Customerry verklaart en deelt praktische tips voor een betere samenwerking naar de klant.
15 september 2023
Klantgericht werken in de zorg, waarop wil je zeker letten?
Klantgericht werken in de zorg?! Maar, wij hebben toch geen klanten? Toch wel... Customerry deelt de ins en outs van klantbeleving in de zorg en meteen ook 7 aandachtspunten voor jouw organisatie
27 juni 2023
Waarom klantgerichte communicatie dé softskill van vandaag en morgen is?
Wil jij ook weten hoe je een klantgerichte communicatie toepast in jouw bedrijf en wat de voordelen zijn? De customerry tips zetten je op weg!
2 februari 2023
Customer experience budget nodig? Zo overtuig je je management!
Zonder customer experience budget kom je nergens. Ik herhaal: zonder customer experience budget kom je nergens. Toch niet als je structureel aan klanbelevingsmanagement wil doen. Niet fijn om te lezen misschien, maar wel een broodnodige reality check. Denk je nu...
6 december 2022
Customer experience trends? Weg ermee!
Straffe woorden van iemand die hele dagen over klantbeleving spreekt en schrijft. En toch meen ik het, ik geloof niet zo in die customer experience trends die elk jaar opnieuw door allerlei trendwatchers worden neergepend... Lees hier waarom!
4 mei 2022
Customer delight, het nieuwe customer experience?
Customer delight management, want ”gewoon” klantgericht zijn is niet voldoende. Ik viel – letterlijk - bijna van mijn stoel toen ik bovenstaande uitspraak hoorde vorige week. Alle gekheid op een stokje, mijn gesprekspartner was er rotsvast van overtuigd dat klantgerichtheid...
4 november 2021
Klantgerichtheid als katalysator voor een betere wereld
Ik startte Customerry omdat ik wil meewerken aan een betere wereld. Een wereld met meer begrip. Een wereld met meer verdraagzaamheid. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Van waar komt mijn geloof in klantgerichtheid? Vanwaar die...
9 november 2021
6 tips voor een uitmuntende klantbelofte.
Wat is jullie klantbelofte? Ik stel de vraag in élk gesprek met (potentiële) klanten. Het antwoord moet men mij nog te vaak schuldig blijven. Ofwel dreunen we een missietekst op die verouderd is of waarvan men zelf niet goed weet...
26 maart 2021
Klantbeleving verbeteren: begin bij de basis
Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik klantbeleving verbeteren net zo belangrijk vind als sales, een degelijke marketingstrategie of operational excellence. De aard van het beestje, een passie voor klanten, goesting om de wereld te verbeteren, noem het zoals...
19 maart 2021
Bedrijfswaarden: onmisbaar kompas in woelige en minder woelige tijden
Wat is de missie, wat is de visie en wat zijn jullie bedrijfswaarden? Het is een steeds terugkerende vraag bij elk intakegesprek, elk prospectie gesprek of bij de start van een nieuw project. Het antwoord? ...moment, ik zoek het even...
12 maart 2021
Customer journey (mapping): nuttige tool of compleet overbodig?
Onze favoriete workshop? Journey mapping! In kaart brengen wat de klant effectief meemaakt tijdens zijn of haar traject met een organisatie, het is vaak een eye-opener voor vele bedrijven. Maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat brengt het je op, hoe begin je er aan en waar moet je op letten?
22 februari 2021
De klant centraal of de medewerker centraal?
Wat kies jij: eerst de klant centraal of eerst de medewerker centraal? Het is een vraag die ik de laatste maanden heel vaak te horen krijg. Onder meer de war on talent die voor krapte op de arbeidsmarkt zorgt, maakt...
28 januari 2021
Klanttevredenheid verbeteren? 3 customer experience trends om rekening mee te houden.
Klanttevredenheid verbeteren is geen rocket science. Voor wie nu denkt, dat is makkelijk gezegd als je expert bent in klanttevredenheid: ik beloof je dat je géén enkele voorkennis nodig hebt om een goede start te maken. Alles begint immers met...
12 december 2020
Hoe klantgericht is je bedrijf nu en wat brengt de toekomst?
Een eenvoudige vraag, geen simpel antwoord Hoe klantgericht je bedrijf écht werkt, kan je niet in 1-2-3 berekenen. Er zijn namelijk ontzettend veel factoren die de globale klantgerichtheid van je onderneming en de bijhorende klanttevredenheid bepalen. Natuurlijk kan je het...
1 november 2020
Klantbeleving ABC: customer experience vakterminologie in mensentaal.
Klantbeleving optimaliseren: begrijp waarover je (mee)praat Persoonlijk heb ik een grondige hekel aan het overmatig gebruik van vaktermen. Heel wat bedrijven slagen er maar niet in om duidelijke, en voor iedereen begrijpbare taal te hanteren. En ook ik maak diezelfde...
25 september 2020
Klanttevredenheid meten? 3 praktische tips waarmee je meteen aan de slag kan!
Waarom je klantentevredenheid meten belangrijk is Wanneer je als bedrijf klantgericht wil werken, en dus maximaal wil inspelen op de noden van je klanten is de eerste stap te weten komen hoe tevreden je klanten vandaag zijn. En dan hebben...
1 augustus 2020
Customer experience, wat is dat nu eigenlijk?
De definitie van customer experience of klantbeleving luidt als volgt: “elke perceptie en emotie die een klant ervaart tijdens alle interacties met jouw bedrijf gedurende de volledige klantenreis en over alle kanalen heen.” Een hele mond vol dus, maar wél...